Email marketing automation (EMA), po polsku – automatyzacja mailingów, jest możliwa dzięki śledzeniu i reagowaniu na zachowania użytkownika danej strony. Współcześnie, powstaje coraz więcej nowych produktów automatyzujących działania marketingowe, a marketerzy nieustannie testują kolejne nowości.
Dlaczego warto używać automatyzacji?
Automatyzacja marketingowa jest coraz bardziej popularna. Liczba przedsiębiorstw korzystających z tego narzędzia wzrosła niemal jedenastokrotnie między rokiem 2011 a 2014.
Co więcej, marketerzy odnoszący największe sukcesy podkreślają, iż automatyzacja jest bardzo istotnym elementem ich sukcesu. Warto podkreślić, że najlepsze w swoich branżach korporacje wykorzystują automatyzację o 67% częściej niż mniej efektywna konkurencja. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie rodzaje automatyzacji są jednakowo skuteczne.
Email marketing automation – lider w rankingach popularności
Badania potwierdzają, że email marketing automation jest najczęstszą formą automatyzacji. Dzięki zastosowaniu email marketingu możemy:
- mieć wiedzę o realnych zachowaniach klientów na naszej stronie internetowej,
- przyspieszyć dotarcie klienta do produktu dzięki dynamicznej personalizacji przesyłanej treści,
- dokonywać skutecznej segmentacji dzięki profilom behawioralnym,
- oceniać zaangażowanie i chęć do zakupu na podstawie scoringu,
- skuteczniej zwiększać zainteresowanie produktem u osób, które do tej pory jedynie śledziły naszą ofertę,
- budować lojalność i zadowolenie klienta poprzez strony, oferty, formularze i mailing.
Jak działa email marketing automation?
Automatyzacja email marketingu to wysyłanie spersonalizowanych maili marketingowych, które to wiadomości powstały na podstawie obserwacji i analizy zachowania potencjalnego klienta. Dopasowanie staje się możliwe dzięki gromadzeniu danych o zachowaniu użytkownika na stronie.
Obecnie istnieje wiele narzędzi do email automation, jednak jednym z najlepszych rozwiązań jest integracja systemu do email marketingi z Google Analytics. Z tego typu rozwiązania korzysta większość marketerów. Użytkując tego typu platformę ważne jest by zbierać i analizować szeroki zakres danych.
Deanonimizacja danych z Google Analytics
Odpowiednia konfiguracja GA a także użytkowanego narzędzie do email marketingu umożliwia zamianę anonimowych danych o odwiedzających stronę w pożyteczne informacje dopasowanych do zidentyfikowanych użytkowników. Dane z GA mogą być przypisane do konkretnego adresu mailowego.
W GA można wyznaczać tzw. cele dzięki którym jesteśmy w stanie odpowiedzieć sobie na pytania tj.:
- ile osób spędziło określoną ilość czasu na danej podstronie;
- ile osób dotarło do konkretnej podstrony po kliknięciu w link z mailingu;
- ile osób zrealizowało zaplanowane cele, np. pobranie materiału, czy rejestracja;
- ile osób obejrzało określoną ilość podstron podczas wizyty w serwisie;
Dzięki zgromadzonej wiedzy można dokonać segmentacji i do konkretnych segmentów dopasowywać odpowiednie maile.