Produkt, aby dobrze się sprzedawać powinien być skierowany do określonej grupy ludzi. Przekaz należy więc formułować tak, aby dociekał on do potencjalnych klientów. Wpierw trzeba oczywiści taką grupę docelową zdefiniować. W tym przypadku z pomocą przychodzi Buyer Persona.

Czym jest Buyer Persona?

To nic innego jak profil, typ klienta. Termin ten nie dotyczy konkretnych osób, ale pewnego modelu, który zawiera w sobie cechy rzeczywistych osób, do których dany produkt jest adresowany. To więc fikcyjna postać o zdefiniowanych cechach. Buyer Persona to w zasadzie archetyp klienta. Co ciekawe, jedna firma może mieć wiele Buyer Persons, bo dany produkt może być przeznaczony jednocześnie dla wielu grup ludzi.

Buyer Person w praktyce

Znawca marketingu Davi Meerman Scott zwykł w tym przypadku podawać przykład hotelu, dla którego istnieje pięć różnych Buyer Person. Są to biznesmen, manager z dużej korporacji, para organizująca wesele, osoby organizujące imprezy i rodziny, które wyjeżdżają na wakacje. Każda z tych grup na swoje cechy, potrzeby i zainteresowania. Każda przyjeżdża do hotelu w innym celu.

Rodzina szuka hotelu na wakacje, interesuje ją odległość od miejsc turystycznych i zabytków. Dla biznesmena większe znaczenie ma dostęp do internetu, a dla pary narzeczonych wielkość sali, gdzie można zorganizować wesele.

Jak zdobyć klienta

Tworzenie Buyer Personas

W zależności od tego, jaki produkt się sprzedaje pewne cechy mają większe znaczenie niż inne. Pod uwagę należy wziąć czynniki finansowe, psychologiczne i demograficzne. W skład profilu wchodzą na ogół takie cechy jak wiek, płeć, zawód, sytuacja finansowa, powód dokonywania zakupu,l hobby, wykształcenie itd. Byuer Persona odnosi się do wszystkich cech związanych z zachowaniem potencjalnych klientów.

Buyer Persona w działaniach marketingowych

Dzięki stworzeniu modelu klienta można lepiej zrozumieć jego oczekiwania i potrzeby, co przekłada się na podejmowanie lepszych decyzji marketingowych i opracowywanie efektywniejszych strategii reklamowych. Inaczej formułuje się przekaz do młodych ludzi mieszkających w dużych miastach, a inny trafi do starszej pary mieszkającej na wsi.

Określenie grupy docelowej danego produktu, ludzi o określonych zainteresowaniach i potrzebach, umożliwia zwrócenie się bezpośrednio do nich i mówienie w sposób, taki jak tego oczekują. Dla firmy jest to większa szansa na sprzedane danego produktu i osiągnięcie sukcesu biznesowego. Buyer Persona to obecnie podstawa, zwłaszcza w przypadku dużych firm, które są zorientowane na zysk.