Marketing automation, a po polsku – automatyzacja marketingu, jest narzędziem do generowania tzw. leadów (w dużym uproszczeniu rozumianych jako potencjalni klienci).

Generowanie leadów

Generowanie leadów rozpoczyna się w momencie, gdy potencjalny klient staje przed wyborem odrzucenia danej oferty lub skontaktowania się z działem sprzedaży i wybiera drugie rozwiązanie pozostawiając firmie swoje dane kontaktowe. Automatyzacja marketingu jest więc procesem, w którym firma otrzymuje szereg informacji o potencjalnym kliencie, dzięki czemu możliwy jest wzrost efektywności sprzedaży.

Co wpływa na wzrost efektywności sprzedaży dzięki automatyzacji marketingu?

Pierwszym, najważniejszym czynnikiem jest dostarczenie leada wraz z informacjami o nim. Dzięki temu możliwa jest klasyfikacja leadów na gotowych i niegotowych do zakupów. Dzięki wstępnej segmentacji firma wie, z kim warto utrzymywać dalszy kontakt, dzięki czemu automatycznie wyeliminowane zostaje zjawisko cold callingu.

Inne czynniki pomagające we wzroście efektywności sprzedaży to:

- monitoring kontaktów na stronie internetowej,

- e-mail marketing i dynamiczne treści na stronie www,

- automatyzacja kampanii sms i social media,

- lead nurturing.

Pozyskiwanie leadów

Sposoby klasyfikacji leadów w marketing automation

Klasyfikacja leadów może odbywać się dzięki precyzyjnemu monitorowaniu zachowań danego użytkownika – obserwujemy jakimi produktami był zainteresowany, kiedy i jakie strony przeglądał. Dzięki temu wiemy jakie produkty są potrzebne danej osobie i nie tracimy czasu na oferowanie jej czegoś, czym nie będzie zainteresowana. Przykładowo, jeśli klient:

- przegląda zakładki „o nas” lub „misja i wizja” bądź ogólne opisy produktów, wiemy, że nie będzie on zainteresowany zakupami,

- sprawdza cennik usług lub stronę kontaktową, jest gotowy do zakupu i ma jasno sprecyzowane potrzeby.

E-mail marketing i dynamiczne treści na stronie www

Następstwem monitoringu kontaktów na stronie internetowej jest generowanie spersonalizowanych treści oraz automatyzacja e-mail. Przykładowo, gdy potencjalny klient wraca na jakąś stronę po kilku dniach, system automatyzacji marketingu może wygenerować dla niego specjalny mailing, w którym znajdzie się najnowsza oferta na produkty z zakresu jego zainteresowań.

Automatyzacja kampanii sms i social media

Marketing automation opiera się również na automatycznym wysyłaniu wiadomości tekstowych na urządzenia mobilne, a także na analizie zachowań użytkowników w interakcji z treściami dotyczącymi danej oferty obserwowanymi na portalach social media.