Wskaźniki KPI w przejrzysty i nietrudny sposób mogą dostarczać informacji o jakości działań marketingowych oraz ich efektów. Przy użyciu tych miar możemy dowiedzieć się m.in. o poziomie zainteresowania naszą ofertą, liczbie nowych klientów czy skuteczności kampanii reklamowej.
Poniżej przedstawione zostały wskaźniki, które pozwalają bez trudu zrozumieć efektywność działań marketingowych.
1. Przełożenie podjętych działań na liczbę pozyskanych klientów – pozwala określić skuteczność różnego rodzaju działań prowadzonych w ramach kampanii marketingowej. Przykładowo, ile osób natrafiło na naszą ofertę dzięki:
- wysłanemu mailingowi,
- kampanii banerowej,
- lub AdWords’om,
a także jaka część z tej grupy osób zdecydowała się na zakup?
2. Poziom zainteresowania publikowanymi treściami.
Przykładem w przypadku tego wskaźnika może być newsletter – ilość otwarć newslettera, liczba kliknięć w znajdujące się w jego treści linki, a także liczba pozyskanych leadów.
Dzięki tak opracowanemu wskaźnikowi KPI otrzymamy informacji, czy nasze działania marketingowe wędrują do odpowiedniej grupy adresatów, a także co najbardziej (lub najmniej) interesuje naszych odbiorców. Na podstawie tych danych będziemy mogli ulepszać content w taki sposób, by nie tylko przyciągać uwagę potencjalnych klientów, ale by utrzymać ich zainteresowanie.
3. Efektywność wykorzystania social mediów
Wskaniki KPI okazują się również pożyteczne w przypadku monitorowania efektywności działań marketingowych w social mediach. W tym przypadku KPIs mogą wskazać:
- ile osób odwiedza naszą stronę dzięki wpisom publikowanym na Facebooku i twitterze,
- czy wpisy te są udostępniane, komentowane, „lajkowane” lub retweetowane.
Wskaźnik ten może odpowiedzieć również na pytanie, które z social mediów przynoszą nam najwięcej klientów.
4. Źródła wejść na stronę
Wskaźnik ten monitoruje źródła ruchu na stronie www, bada w jakim stopniu internauci weszli na stronę bezpośrednio, a w jakim przy pomocy odnośników lub wyszukiwarki. Ponadto, wskaźnik ten pokazuje jakie słowa kluczowe najczęściej prowadzą internautów na naszą stronę, a także z jakiej strony potencjalni klienci są przekierowywani „do nas” najczęściej.
5. Koszt pozyskania leadu
W tym przypadku możemy dowiedzieć się o efektywności poszczególnych działań związanych z pozyskiwaniem leadów. Dzięki temu wskaźnikowi możemy zobaczyć czy koszt pozyskania klientów w jednej kampanii nie był wyższy od kosztów pozyskania przy pomocy innych działań.
6. Zwrot z inwestycji (ROI – Return on Investment)
Wskaźnik ten ma za zadanie mierzenie zysków z działań marketingowych w ramach każdej z odbytych kampanii.