KPI w marketingu, czyli jak mierzyć efektywność działań marketingowych

Udostępnij:

Znany amerykański przedsiębiorca i jeden z pionierów nowoczesnego marketingu John Wanamaker mówił: Połowa pieniędzy, które wydaję na marketing zostaje zmarnowana. Problem w tym, że nie wiem która to połowa. Dzisiaj na szczęście nie ma już tego problemu, a to dzięki systemom Marketing Automation. Dzięki nim można mierzyć skuteczność prowadzonych działań marketingowych i precyzyjnie monitorować wskaźniki efektywności.

Okazuje się, że marketingowe cele KPI bywają bardzo różne i obejmują bardzo szeroki wachlarz danych, które mają związek z liczbą nowych klientów, ich aktywnościami, odwiedzinami stron www czy poziomem zaangażowania fanów w social mediach itd.

Jakie są zatem najpopularniejsze KPIs monitorowane przez użytkowników systemu iPresso Marketing Automation?

1. Liczba wizyt na stronie www lub blogu firmowym - wskaźnik ten ma związek z tym ile razy odwiedzono daną stronę internetową, świadczy to o jej popularności wśród klientów, poziom odwiedzalności bloga firmowego ma duże znaczenie dla marketerów, którzy mogą ocenić, czy prezentowane treści są atrakcyjne dla odbiorców,

2. Zapisania na subskrypcję newslettera oraz wypisania z tej subskrypcji - wysyłany przez firmę newsletter to jeden z bardziej skutecznych sposobów na komunikowanie się z potencjalnymi klientami, warto więc określić na wstępie, do jakiej liczby odbiorców chce się dotrzeć i monitorować, jak wysyłane treści wpływają na statystyki zapisów do newslettera,  teraz możliwe jest również monitorowanie liczby wypisań z takiego newslettera, w systemie iPresso Marketing Automation istnieje taka opcja im "im mniej, tym lepiej", pozwala na na zdefiniowanie wartości wypisań z newslettera, której nie chce się przekroczyć,

Pozyskiwanie leadów

3. Nowe leady lub kontakty - liczba nowych leadów w bazie kontaktów jest wskaźnikiem, który pozwala zorientować się czy prowadzone działania marketingowe przekładają się na pozyskiwanie nowych i potencjalnych klientów,

4. Zrealizowane zamówienia i zakończone transakcje - to wskaźniki, które mają związek z liczbą zakończonych transakcji czy sprzedanych produktów, dzięki nim można stale kontrolować jak wygląda skuteczność prowadzonych działań marketingowych i sprzedażowych,

5. Liczba polubień firmowego fanpage'a na Facebooku itd. - działania w social mediach to dzisiaj w zasadzie podstawa strategii marketingowych coraz większej liczby firm, warto więc wyznaczyć sobie w tym zakresie pewne cele - np. ilu fanów ma przybyć w danym okresie czasu na Twitterze czy Facebooku bądź jak duża ma być ich aktywność w skali miesiąca.