„AdReaction: Engaging Gen X, Y and Z” to najnowsze badanie Kantara Millwarda Browna, w którym sprawdzono jakie są typowe zachowania oraz postawy przedstawicieli generacji Z w odniesieniu do reklamy oraz marketingu.
Najmłodsi obecnie konsumenci, w wieku od 16 do 19 lat, wykazują między innymi wzmożoną aktywność w mediach społecznościowych oraz bardzo duże zaangażowanie we wszelkiego typu kanały mobilne. Jak można się domyślić, radzą sobie oni z technologiami znacznie lepiej niż poprzednie pokolenia, a duża liczba młodych ludzi za priorytet uznaje przede wszystkim ciągły dostęp do muzyki. Co bardzo ważne, osoby reprezentujące pokolenie Z nie są również zbyt mocno zaangażowane w przekaz reklamowy, w związku z czym reklamy przewijają o 3 sekundy szybciej aniżeli reprezentanci pokolenia X.
Na co zatem zwracać uwagę planując komunikację z generacją Z? Według autorów badania są to:
1. Poszanowanie przestrzeni w sieci
Zapomnij o uciążliwych dla użytkownika reklamach typu pop-up czy reklamy wideo, gdyż pokolenie Z po prostu ich nie znosi. Lepszym pomysłem jest wideo, które można pominąć po krótkiej chwili.
2. Aktywność w mediach społecznościowych
Media społecznościowe to naturalne środowisko dla reprezentantów pokolenia Z. I nie chodzi tutaj wyłącznie o Facebooka albo YouTube’a, ale również o Snapchata, Instagram czy Twittera. Kilka razy dziennie Instagrama odwiedza 36% przedstawicieli pokolenia Z, natomiast Snapchata 24% z nich. W przypadku osób pomiędzy 20 a 34 rokiem życia, czyli pokolenia Y, jest to odpowiednio 21% i 10%, a pokolenie X, a więc osoby mające od 35 do 49 lat – 9% i 4%.
3. Pamiętaj o tradycyjnych mediach
Być może pokolenie Z jest pochłonięte mediami cyfrowymi, ale nie oznacza to, że jego przedstawiciele nie zwracają uwagi na bardziej tradycyjne formy reklamy. Godzinę dziennie przed telewizorem spędza jedynie 51% z nich, ale mają oni pozytywne podejście do reklamy radiowej, telewizyjnej, drukowanej czy outdoorowej.
Zgodnie z raportem należy też brać pod uwagę takie wyróżniki pokolenia Z jak:
1. Media mobilne
W przypadku pokolenia Z wskaźnik korzystania z urządzeń mobilnych przez minimum godzinę każdego dnia wynosi aż 74%. W przypadku pokolenia Y jest to 66%, a dla pokolenia X 55%.
2. Krótkie reklamy online
Najbardziej pozytywnie przyjmowane przez pokolenie Z są spoty trwające do 10 sekund.
3. Blokowanie reklam
Reprezentanci pokolenia Z, częściej niż ich starsi koledzy korzystają z oprogramowań, dzięki którym możliwe jest blokowanie reklam. Stosuje je 31% badanych w porównaniu z 30% w przypadku pokolenia Y oraz 22% w przypadku pokolenia X.