Inbound marketing to przeciwieństwo outbound marketingu( ulotki, plakaty, tradycyjna reklama), a polega na doborze takich działań marketingowych, które pozwalają potencjalnemu klientowi samodzielnie znaleźć to czego poszukuje. Inbound marketing ma jeden określony i łatwo mierzalny rezultat: jego celem jest pozyskiwanie kontaktów do klientów faktycznie i realnie zainteresowanych danym produktem oraz pozyskiwaniem samych klientów.
Inbound marketing bada skuteczność użytych narzędzi w przełożeniu na wynik tych działań.
Przykład: Tradycyjne działania dla pozyskania zagranicznych inwestorów na tereny inwestycyjne w dowolnym mieście wyglądałyby następująco:
- promocja ATL: billboardy, spoty tv etc.
- udział w międzynarodowych targach
- ulotki i katalogi
- specjalna strona internetowa
Żaden z podanych elementów promocji nie daje pewności osiągnięcia sukcesu.
Jak zadziała inbound marketing w pozyskiwaniu inwestorów w mieście?
Aby skutecznie uruchomić inboud marketing należy zadać sobie kilka pytań:
- Kim jest inwestor?
- Czego poszukuje?
- Jakie pytania zada z punktu widzenia swoich potrzeb inwestycyjnych?
Wielkie firmy, światowe koncerny nie zainwestują ogromnych pieniędzy, bo zachęcił ich do tego spot w CNN, zrobią to, ponieważ mają realną potrzebę uruchomienia konkretnej produkcji w określonej optymalnej lokalizacji. Zanim jednak zdecydują się na określoną lokalizację zlecą research, który musi odpowiedzieć na następujące pytania:
- Jaka cena ziemi?
- Jaki poziom bezrobocia?
- Jaki poziom wykwalifikowania pracowników?
- Jakie koszty zatrudnienia?
- Jakie węzły transportowe?
Aby odpowiedzieć na te wszystkie pytania, pracownicy inwestora z pewnością sięgną do Google'a. A tam odpowiednio przygotowana strona internetowa skierowana do inwestorów, z prawidłowo dobraną treścią i trafnymi słowami kluczowymi dobranymi do potrzeb inwestora, pozycjonowaniem w wyszukiwarkach, musi przyciągnąć zainteresowaną grupę docelową.
Kolejnym krokiem będzie pozyskanie poprzez tak przygotowaną stronę kontaktów. Wykorzystując odpowiednio przygotowane narzędzia, takie jak : formularze kontaktowe, landing page etc. następuje gromadzenie kontaktów, na które należy natychmiast zareagować pozyskując potencjalnych inwestorów. To zdecydowanie tańsza metoda niż tradycyjna, można je również połączyć.
Jaka jest różnica? Inbound na pewno jest tańszy i lepiej zmierzony. Pozwala również na szybką reakcję w zakresie doboru narzędzi i zakresu ich wykorzystania. Tego nie można powiedzieć np. o bardzo kosztownych kampaniach w TV. Nie oznacza to oczywiście, że nie warto łączyć obu podejść. Wiele zależy oczywiście do celów promocji i samego produktu, przekazu.