Zakupy tradycyjne - wady i zalety

Udostępnij:

Szybki rozwój rynku e-commerce  i rosnąca popularność zakupów poprzez sieć internet sprawia, że z tej formy zakupów korzysta coraz większa liczba klientów. Jednak wielu z nich wciąż wybiera zakupy tradycyjne odwiedzając sklepy stacjonarne. Zjawisko to zbadała i przeanalizowała firma Mood Media w badaniu The State of Brick & Mortar: 2017. Wynikiem jest raport dotyczący zarówno zalet, jak i wad tradycyjnego modelu robienia zakupów.

Badanie przeprowadzone przez Mood Media dotyczyło zwyczajów konsumentów związanych z zakupami w sklepach stacjonarnych i objęło 11.000 respondentów z dziewięciu krajów z całego świata, a mianowicie: Australii, Chin, Francji, Niemiec, Holandii, Rosji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i USA.

Co jest, według pytanych, największym plusem zakupów offline? Respondenci podali, że największą zaletą jest możliwość realnego przyjrzenia się produktowi i dotknięcia go (78%). Szczególnie dużą wagę przywiązują do tego Rosjanie – 87%. Porównując wyniki pod względem płci, okazuje się, że jest to zaleta nieco bardziej istotna dla kobiet niż mężczyzn.

Druga kwestia, to muzyka. 80% respondentów uważa, że ma ona duże znaczenie podczas robienia zakupów, wprowadza miłą atmosferę i poprawia klientom nastrój. To kwestia szczególnie istotna dla kupujących z Chin, USA, Australii oraz Holandii.

Tradycyjne zakupy

Dla respondentów ważne jest również, że kupując offline produkt otrzymują od razu, natychmiast – bez czekania na dostawę. Dodatkowo, pytani zwracali uwagę na możliwość oglądania i szukania w sklepie nowych rzeczy. Na powyższą zaletę wskazuje 48% klientów.

A co z wadami robienia zakupów w sklepach stacjonarnych?

Konsumenci zwracają przede wszystkim uwagę na konieczność stania w kolejce – 60%. Frustrujący jest również brak na stanie sklepu produktów (lub brak rozmiaru), które chcą zakupić – 47% oraz natłok ludzi i niepokój w trakcie robienia zakupów – 43%. Ponad 30% ankietowanych za wadę uważa także brak pomocy personelu.

Warto zaznaczyć, że tradycyjne zakupy nie wykluczają bycia online. Konsumenci korzystają podczas zakupów stacjonarnych także z urządzeń mobilnych. Potwierdziło to 55% z nich. Pod tym względem przodują konsumenci z Chin – aż 92% z nich korzysta z tej możliwości. Holendrzy i Niemcy natomiast wykorzystują aplikacje mobilne najrzadziej spośród badanych, odpowiednio 38% i 39%.  

Socialmedia

Warte uwagi

Co to jest Buyer Persona?

Produkt, aby dobrze się sprzedawać powinien być skierowany do określonej grupy ludzi. Przekaz należy więc formułować tak, aby dociekał on do potencjalnych klientów. Wpierw trzeba...