W każdym biznesie istnieją pewne typy wskaźników, jak KPI, które w określonym czasie powinny być monitorowane przez daną firmę.
Wraz z rozwojem firmy powinny rozwijać się również jej zadania i cele, stąd ciągła potrzeba weryfikacji jakości funkcjonowania przedsiębiorstwa. Nie można przecież rozpocząć realizacji nowych celów, kiedy inne, te mniej ambitne, nie zostały już osiągnięte. Rozwijamy się stopniowo, przechodząc po kolei z niższego szczebla na wyższy… Bez omijania, bez drogi „na skróty”. W tym momencie powstaje pytanie – jakie potrzeby kreuje e-biznes i w jaki sposób te potrzeby można przełożyć na wskaźniki KPI, by móc bez problemu kontrolować rozwój biznesu?
Poniżej przedstawiony został rozkład wskaźników KPI, w piramidzie, dla marketingu internetowego:
Podstawa Piramidy Maslowa
Witryny związane z e-commercem (a szczególnie nowopowstałe) powinny mieć na uwadze, iż najważniejszymi dla nich wskaźnikami są te, które informują o ruchu na stronie. Wskaźniki te są tak istotne, gdyż to ruch na stronie rodzi konwersję, która jest podstawą internetowego biznesu. Bez wskaźników o ruchu, każdy inny wskaźnik nie ma znaczenia.
Główne KPI związane z ruchem na stronie www to:
- liczba wizyt,
- liczba odsłon,
- współczynnik odrzuceń,
- unikalni użytkownicy,
- źródła ruchu.
Środek Piramidy Maslowa
Środek piramidy jest związany z rozwojem, co oznacza, że potrzeby firmy nie skupiają się w głównej mierze na ruchu. Od tego momentu rozwój polega również na odpowiedniej reklamie.
Główne KPI dla poszczególnych form reklamy online:
- koszt kliknięcia potrzebny do zdobycia jednego klienta (PPC per Aquisition),
- koszt kliknięcia potrzebny do uzyskania jednej konwersji (PPC per Conversion).
Wskaźniki KPI dotyczące sprzedaży również należą do środka piramidy Maslowa w marketingu online.
Gdy strona www cieszy się dużym zainteresowaniem, a reklama przynosi zamierzone skutki, kolejnym krokiem jest zmierzenie poziomu sprzedaży. W tym momencie wiadomo, czy określony ruch wraz z reklamą przerodziły się w sukces czy porażkę.
Najważniejsze wskaźniki KPI związane ze sprzedażą:
- liczba zamówień,
- liczba leadów,
- średnia wartość zamówienia,
- współczynnik konwersji,
- zwrot z inwestycji.
Wierzchołek Piramidy Maslowa
Mierzenie wskaźników ze szczytu piramidy to zadanie jedynie dla rozwiniętych firm. Innymi słowy, mierzalność szczytu piramidy jest możliwa w sytuacji, gdy osiąganie zamierzonych celów przebiega bezproblemowo, a reklama i sprzedaż prezentują wysoki poziom. W tym miejscu można obserwować lojalność użytkowników oraz świadomość marki.
Przykłady wskaźników KPI związanych z lojalnością użytkowników:
- odsetek powracających użytkowników (lojalność),
- wejścia w „Moje Konto” (panel logowania).