Poradnik

Marketing automation - czy zastąpią nas maszyny?

Postęp technologiczny sprawia, że maszyny stają się dla ludzi największą konkurencją na rynku pracy. Kiedyś, takie zjawisko byłoby postrzegane jako zapowiedź masowego bezrobocia i zagrożenie dla dobrobytu człowieka. Dziś, wielu ludzi docenia istnienie maszyn i nowych technologii. Przykładem może być chociażby tzw. automatyzacja marketingu (ang. Marketing automation) skierowana do małych, średnich jak i dużych przedsiębiorstw.

Marketing automation w praktyce

Automatyzacja marketingu skupiona jest w głównej mierze na mailingu. Odpowiednio stworzone oprogramowanie daje możliwość szczegółowego analizowania bazy potencjalnych klientów oraz przeprowadzenia ich segmentacji. Segmentacja może być zaś tworzona z punktu widzenia cech socjodemograficznych (np. płci, wieku) czy zachowania (aktywność w internecie, wyszukiwania, sposób reakcji na maile).

Większość rozwiązań z zakresu marketing automation jest zintegrowana z systemem CRM (Customer Relations Management), dzięki czemu firma może jednocześnie mieć pełną kontrolę nad potencjalnymi jak i aktualnymi klientami. W przypadku grupy potencjalnych klientów, zwanych leadami, automatyzacja marketingu umożliwia stałą komunikację z danymi osobami poprzez odpowiednio zbudowane i wysłane w optymalnym czasie wiadomości. Przykładem może być mail z ofertą oprogramowania do osoby, która właśnie zakupiła zestaw komputerowy.

Remarketing

Automatyzacja marketingu dobrze sprawdza się również w remarketingu. Innymi słowy, dzięki temu narzędziu łatwiej jest zachęcić do powrotu do sklepu tych konsumentów, którzy porzucili koszyk bez płacenia. W przypadku takiej sytuacji przedsiębiorca powinien zadać sobie pytanie – dlaczego potencjalny klient zrezygnował z zakupu? Czy cena towaru była za wysoka, czy koszty wysyłki były wygórowane?

Badania rynku

Automatyzacja marketingu, jako doskonałe ułatwienie, pozwala na automatyczne tworzenie i wysyłanie maili do takich osób. Pierwsza z wiadomości może mieć formę przypomnienia – zapomniałeś o pozostawionych w koszyku produktach. Gdy system nie odnotuje powrotu na stronę www klient otrzyma kolejną wiadomość, tym razem ze specjalną ofertą, najlepiej limitowaną czasowo.

Automatyzacja marketingu działa również przy użyciu kampanii AdWords przy remarketingu – w takim przypadku, po odwiedzinach w danym sklepie potencjalny klient będzie otrzymywał spersonalizowane reklamy w wyszukiwarce.

Przyszłość marketing automation

Marketing automation ma przed sobą świetlaną przyszłość. Jego rozwój będzie determinowany m.in. przez coraz bardziej zaawansowane możliwości komputerów oraz coraz większy spryt informatyków.

Jednym z kierunków rozwoju automatyzacji marketingu jest technologia określana jako „internet rzeczy”. Możemy przypuszczać, że kiedyś nawet nasza lodówka będzie podłączona do internetu. Dzięki temu będzie ona mogła samodzielnie uzupełniać braki w żywności.

Ponadto, marketing automation z pewnością będzie się rozwijał w kierunku reklamy na bazie geolokalizacji. Innymi słowy, kiedyś, gdy będziemy przechodzić obok jakiegoś sklepu otrzymamy wiadomość o charakterze perswazyjnym.