Poradnik

E-mail i automatyzacja marketingu

Czym są social media?

W dużym skrócie, z punktu widzenia marketerów oraz przedsiębiorców, social media są swego rodzaju narzędziem cyfrowym umożliwiającym komunikowanie się z potencjalnymi i bieżącymi klientami. Zgodnie z tą definicją do kręgu mediów społecznościowych możemy zaliczyć również pocztę elektroniczną czy narzędzia automatyzacji marketingu.

Mimo iż wielu ludzi nie traktuje poczty elektronicznej czy narzędzi marketing automation jako social mediów, trzeba pamiętać, że są one jednym ze sposobów konwersacji z klientami, zarówno bieżącymi jak i potencjalnymi.

E-mail marketing

Każdy z nas doskonale wie czym jest e-mail, gdyż codziennie jesteśmy zasypywani wiadomościami tego typu. Jeśli nie miałeś/miałaś do tej pory styczności z tzw. marketing automation, możesz postrzegać związane z tym „zjawiskiem” narzędzia w kategoriach super inteligentnej poczty elektronicznej. Innymi słowy, automatyzacja marketingu polega m.in. na marketingu e-mailowym, przy czym marketing ten posiada różnorodne funkcje „pielęgnacji relacji” z (potencjalnymi) klientami.

Obydwie grupy narzędzi mają pewną przewagę nad innymi narzędziami społecznościowymi typu Facebook, Twitter czy LinkedIn. Mimo iż te ostatnie doskonale sprawdzają się w budowaniu relacji, to gorzej wychodzi im konwertowanie członków społeczności.

Budowanie grupy odbiorców

Innymi słowy, media społeczności we typu Facebook nie potrafią tak dobrze konwertować potencjalnych klientów w faktycznych nabywców jak narzędzie takie jak e-mail marketing. Facebook, Twitter czy LinkedIn wykorzystywane są zaś w celach braningowych bądź jako sposób zarządzania relacji z klientami.

Czym jest w takim razie automatyzacja marketingu?

Marketing automation może być postrzegany jako inteligentny marketing e-mailowy. Narzędzie to funkcjonuje na bazie zestawu reguł logicznych, których zadaniem jest kontaktowanie się (przy pomocy maili) z potencjalnymi klientami w określonym czasie. Potencjalni klienci otrzymują różne wiadomości e-mail, w zależności od tego do której części leja marketingowego można ich przypisać.

Przykładowo – ktoś wchodzi w link zamieszczony na naszym biuletynie mniej więcej raz na pół roku. Osoba ta jest z pewnością mniej zainteresowana naszą ofertą niż ten, kto klika w ten sam link kilkanaście razy w przeciągu kilku miesięcy. Ten, który kliknie kilkanaście razy może być już nazwany „zaangażowanym potencjalnym klientem. Automatyzacja marketingu umożliwia określenie, w której części leja znajduje się ten klient i wysyłanie mu wiadomości e-mail dostosowanych do jego zachowania na stronie.