Zakupy tradycyjne - wady i zalety

Udostępnij:

Szybki rozwój rynku e-commerce  i rosnąca popularność zakupów poprzez sieć internet sprawia, że z tej formy zakupów korzysta coraz większa liczba klientów. Jednak wielu z nich wciąż wybiera zakupy tradycyjne odwiedzając sklepy stacjonarne. Zjawisko to zbadała i przeanalizowała firma Mood Media w badaniu The State of Brick & Mortar: 2017. Wynikiem jest raport dotyczący zarówno zalet, jak i wad tradycyjnego modelu robienia zakupów.

Badanie przeprowadzone przez Mood Media dotyczyło zwyczajów konsumentów związanych z zakupami w sklepach stacjonarnych i objęło 11.000 respondentów z dziewięciu krajów z całego świata, a mianowicie: Australii, Chin, Francji, Niemiec, Holandii, Rosji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i USA.

Co jest, według pytanych, największym plusem zakupów offline? Respondenci podali, że największą zaletą jest możliwość realnego przyjrzenia się produktowi i dotknięcia go (78%). Szczególnie dużą wagę przywiązują do tego Rosjanie – 87%. Porównując wyniki pod względem płci, okazuje się, że jest to zaleta nieco bardziej istotna dla kobiet niż mężczyzn.

Druga kwestia, to muzyka. 80% respondentów uważa, że ma ona duże znaczenie podczas robienia zakupów, wprowadza miłą atmosferę i poprawia klientom nastrój. To kwestia szczególnie istotna dla kupujących z Chin, USA, Australii oraz Holandii.

Tradycyjne zakupy

Dla respondentów ważne jest również, że kupując offline produkt otrzymują od razu, natychmiast – bez czekania na dostawę. Dodatkowo, pytani zwracali uwagę na możliwość oglądania i szukania w sklepie nowych rzeczy. Na powyższą zaletę wskazuje 48% klientów.

A co z wadami robienia zakupów w sklepach stacjonarnych?

Konsumenci zwracają przede wszystkim uwagę na konieczność stania w kolejce – 60%. Frustrujący jest również brak na stanie sklepu produktów (lub brak rozmiaru), które chcą zakupić – 47% oraz natłok ludzi i niepokój w trakcie robienia zakupów – 43%. Ponad 30% ankietowanych za wadę uważa także brak pomocy personelu.

Warto zaznaczyć, że tradycyjne zakupy nie wykluczają bycia online. Konsumenci korzystają podczas zakupów stacjonarnych także z urządzeń mobilnych. Potwierdziło to 55% z nich. Pod tym względem przodują konsumenci z Chin – aż 92% z nich korzysta z tej możliwości. Holendrzy i Niemcy natomiast wykorzystują aplikacje mobilne najrzadziej spośród badanych, odpowiednio 38% i 39%.