Marketing automation, a po polsku – automatyzacja marketingu, jest narzędziem do generowania tzw. leadów (w dużym uproszczeniu rozumianych jako potencjalni klienci).

Generowanie leadów

Generowanie leadów rozpoczyna się w momencie, gdy potencjalny klient staje przed wyborem odrzucenia danej oferty lub skontaktowania się z działem sprzedaży i wybiera drugie rozwiązanie pozostawiając firmie swoje dane kontaktowe. Automatyzacja marketingu jest więc procesem, w którym firma otrzymuje szereg informacji o potencjalnym kliencie, dzięki czemu możliwy jest wzrost efektywności sprzedaży.

Co wpływa na wzrost efektywności sprzedaży dzięki automatyzacji marketingu?

Pierwszym, najważniejszym czynnikiem jest dostarczenie leada wraz z informacjami o nim. Dzięki temu możliwa jest klasyfikacja leadów na gotowych i niegotowych do zakupów. Dzięki wstępnej segmentacji firma wie, z kim warto utrzymywać dalszy kontakt, dzięki czemu automatycznie wyeliminowane zostaje zjawisko cold callingu.

Inne czynniki pomagające we wzroście efektywności sprzedaży to:

- monitoring kontaktów na stronie internetowej,

- e-mail marketing i dynamiczne treści na stronie www,

- automatyzacja kampanii sms i social media,

- lead nurturing.

Pozyskiwanie leadów

Sposoby klasyfikacji leadów w marketing automation

Klasyfikacja leadów może odbywać się dzięki precyzyjnemu monitorowaniu zachowań danego użytkownika – obserwujemy jakimi produktami był zainteresowany, kiedy i jakie strony przeglądał. Dzięki temu wiemy jakie produkty są potrzebne danej osobie i nie tracimy czasu na oferowanie jej czegoś, czym nie będzie zainteresowana. Przykładowo, jeśli klient:

- przegląda zakładki „o nas” lub „misja i wizja” bądź ogólne opisy produktów, wiemy, że nie będzie on zainteresowany zakupami,

- sprawdza cennik usług lub stronę kontaktową, jest gotowy do zakupu i ma jasno sprecyzowane potrzeby.

E-mail marketing i dynamiczne treści na stronie www

Następstwem monitoringu kontaktów na stronie internetowej jest generowanie spersonalizowanych treści oraz automatyzacja e-mail. Przykładowo, gdy potencjalny klient wraca na jakąś stronę po kilku dniach, system automatyzacji marketingu może wygenerować dla niego specjalny mailing, w którym znajdzie się najnowsza oferta na produkty z zakresu jego zainteresowań.

Automatyzacja kampanii sms i social media

Marketing automation opiera się również na automatycznym wysyłaniu wiadomości tekstowych na urządzenia mobilne, a także na analizie zachowań użytkowników w interakcji z treściami dotyczącymi danej oferty obserwowanymi na portalach social media.

Socialmedia

Warte uwagi

Dashboard KPI, czyli jak wyznaczać i...

Wyznaczanie celów, oraz mierzenie poziomu ich zrealizowania, jest koniecznym elementem pracy, którą wykonuje marketer. Dashboard KPI w systemie iPresso to narzędzie, które umożliwia...