Z pewnością każdy z nas potrafi przywołać na myśl kilka firm, które posiadają bardzo sprawną obsługę marketingową swoich klientów i posiadają ogromne zwroty z inwestycji. Nasza działalność również może iść tą drogą.

Kluczem do sukcesu jest tu automatyzacja marketingu (ang. Marketing automation), która służy do zautomatyzowanego pozyskiwania potencjalnych klientów (leadów), ich segregowania (segmentacji) oraz wysyłania spersonalizowanych ofert.

Na czym polega marketing automation?

Automatyzacja marketingu jest jednym z najnowocześniejszych narzędzi marketingu, najnowszym podejściem do marketingu (marketing 3.0). Podejście to skupia się na czymś więcej niż produkt oraz klient. Zgodnie z „filozofią” automatyzacji, przedsiębiorca powinien potrafić zaspokoić określoną potrzebę klienta, współtworzyć wartość wynikającą z produktu, a także opierać się na partnerstwie.

Marketing automation stwarza możliwości automatyzacji wielu ważnych procesów (z punktu widzenia firmy). Do procesów tych należą m.in.:

- badanie reakcji internautów podczas kontaktu z naszą stroną/produktem,

- segmentacja leadów według wybranych kryteriów,

- tworzenie ofert produktowych na podstawie uzyskanych informacji,

- wysyłka automatycznych ofert poprzez e-maile i newslettery,

- monitoring reakcji odbiorcy na otrzymaną wiadomość,

Obsługa marketingowa

Trzeba wiedzieć, iż marketing automation jest „uruchamiany” przy użyciu kanałów i programów typu: poczta elektroniczna (e-maile), urządzenia mobilne (wiadomości sms), system zarządzania relacjami z klientami (CRM – customer relations management), system planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP– enterprise resource planning), system zarządzania treścią serwisu internetowego (CMS – content management system), co w zestawieniu tworzy CXM (customer experience management), czyli system zarządzania doświadczeniem klienta.

Zalety marketingu automation

Korzyści z automatyzacji są dziś powszechnie znane i widoczne, szczególnie w przypadku dużych firm i ich szybkiego rozwoju. Chcąc bardziej szczegółowo mówić o zaletach automatyzacji należy z pewnością wspomnieć o:

- możliwości odciążenia pracowników, którzy nie prowadzą wielu czynności marketingowych ręcznie,

- spersonalizowanej komunikacji prowadzonej z klientem,

- zwiększeniu efektywności podejmowanych działań - specjalistyczny system dopasowuje podejmowane akcje do konkretnych typów leadów, dzięki czemu oferta jest doskonale dopasowana do osoby,

- znacznej redukcji kosztów (mniej etatów, zmniejszona ilość materiałów promocyjnych – materiały wysyłane tylko do tych leadów, którzy mogą być zainteresowani dany produktem).

Współcześnie, chcąc stać się lub pozostać konkurencyjnym graczem na rynku automatyzacja marketingu jest narzędziem niezbędnym, koniecznym do wdrożenia. Dzięki niej można minimalizować koszty, a tym samym – maksymalizować ROI.