Budowa Piramidy Maslowa dla kluczowych wskaźników efektywności on-line marketingu

Udostępnij:

W każdym biznesie istnieją pewne typy wskaźników, jak KPI, które w określonym czasie powinny być monitorowane przez daną firmę.

Wraz z rozwojem firmy powinny rozwijać się również jej zadania i cele, stąd ciągła potrzeba weryfikacji jakości funkcjonowania przedsiębiorstwa. Nie można przecież rozpocząć realizacji nowych celów, kiedy inne, te mniej ambitne, nie zostały już osiągnięte. Rozwijamy się stopniowo, przechodząc po kolei z niższego szczebla na wyższy… Bez omijania, bez drogi „na skróty”. W tym momencie powstaje pytanie – jakie potrzeby kreuje e-biznes i w jaki sposób te potrzeby można przełożyć na wskaźniki KPI, by móc bez problemu kontrolować rozwój biznesu?

Poniżej przedstawiony został rozkład wskaźników KPI, w piramidzie, dla marketingu internetowego:

Podstawa Piramidy Maslowa

Witryny związane z e-commercem (a szczególnie nowopowstałe) powinny mieć na uwadze, iż najważniejszymi dla nich wskaźnikami są te, które informują o ruchu na stronie. Wskaźniki te są tak istotne, gdyż to ruch na stronie rodzi konwersję, która jest podstawą internetowego biznesu. Bez wskaźników o ruchu, każdy inny wskaźnik nie ma znaczenia.

Główne KPI związane z ruchem na stronie www to:

- liczba wizyt,

- liczba odsłon,

- współczynnik odrzuceń,

- unikalni użytkownicy,

- źródła ruchu.

Środek Piramidy Maslowa

Środek piramidy jest związany z rozwojem, co oznacza, że potrzeby firmy nie skupiają się w głównej mierze na ruchu. Od tego momentu rozwój polega również na odpowiedniej reklamie.

Główne KPI dla poszczególnych form reklamy online:

- koszt kliknięcia potrzebny do zdobycia jednego klienta (PPC per Aquisition),

- koszt kliknięcia potrzebny do uzyskania jednej konwersji (PPC per Conversion).

Wskaźniki KPI dotyczące sprzedaży również należą do środka piramidy Maslowa w marketingu online.

Gdy strona www cieszy się dużym zainteresowaniem, a reklama przynosi zamierzone skutki, kolejnym krokiem jest zmierzenie poziomu sprzedaży. W tym momencie wiadomo, czy określony ruch wraz z reklamą przerodziły się w sukces czy porażkę.

Wskaźnik sprzedaży

Najważniejsze wskaźniki KPI związane ze sprzedażą:

- liczba zamówień,

- liczba leadów,

- średnia wartość zamówienia,

- współczynnik konwersji,

- zwrot z inwestycji.

Wierzchołek Piramidy Maslowa

Mierzenie wskaźników ze szczytu piramidy to zadanie jedynie dla rozwiniętych firm. Innymi słowy, mierzalność szczytu piramidy jest możliwa w sytuacji, gdy osiąganie zamierzonych celów przebiega bezproblemowo, a reklama i sprzedaż prezentują wysoki poziom. W tym miejscu można obserwować lojalność użytkowników oraz świadomość marki.

Przykłady wskaźników KPI związanych z lojalnością użytkowników:

- odsetek powracających użytkowników (lojalność),

- wejścia w „Moje Konto” (panel logowania).